عرفات2
وقوف چیست؟ وقوف,درنگ است, توقعی گذرا در گذر,نه ماندن,نه سکون,نه سکونت,نه اقامت… که درنگ!
یعنی که در راهی ,در حرکتی,ودر میانه منزل شبی,در روزی,می ایستی و می گذری
در این سه منزل نیز ,تو رهگذری,مسافری حاجی,آهنگ رفتن به سویی داری,زمانی
باکاروان که کوچ کرد,با کاروان به راه می افتی ومنزل را به سوی منزلی دیگر ترک
می کنی.
ورود است وتوقفی وسپس کوچ!روز را در عرفات,شب را در مشعر,وبا آفتاب عید
در منی,
ودر منی وقوف!سه روز,
که منی نیز آخرین منزل نیست,مقصد نیست,
پس,این سفر کی به نهایت می رسد؟سر منزل این کاروان کجاست؟
هیچگاه!هیچ جا...
پس به کدام سو روان است؟
به سوی خدا.
تا به کی؟تا به کجا؟قرارگاه نهایی کجاست؟
خدا مطلق است,ابدیت است,
حرکت به سوی زیبایی مطلق,علم مطلق,خلود مطلق,کمال مطلق!
حرکتی ابدی,بیقرار,بی نهایت.
و الی الله المصیر!(سوره فاطر,آیه۱۸)
که در این سر,خدا,منزلگاه نیست,جهت است!در ما همه چیز,در گذر است ودرتعقییر
ودر مرگ,تنها جهت ثابت است!وتنها حرکت لایتناهی است!
کل شی هالک الا وجهه۱(سره قصص,آیه ۸۸)
از کعبه سرزدیم وبی درنگ به عرفات آمدیم و از عرفات,مرحله,مرحله,اکنون به سوی
کعبه باز می گردیم!
انالله ,واناالیه راجعون!(سوره بقره ,آیه ۱۵۶)
همه جاسخن از حرکت است,حرکتی ذاتی(گشتن)وحرکت انتقالی(بازگشتن)!و همه جا
الیه است وهیچگاه نه ازفیه!
این است که حج,آهنگ مطلق است,
این است که این جاسفر نیست,
که سفررا نهایت است,زیارت نیست,که زایررا مقصدی است,حج است,آهنگ مطلق,قصد مطلق مقصود هست ومقصد نیست!
واین است که در منی رهایت می کند,واین است که در بازگشت از عرفات,به کعبه نمی رسی!تا پشت دیوار مکه می آیی,
که قرب هست ونیل نیست!
پس ,حج,ازکعبه تا عرفات رفتن است واز عرفات,به سوی کعبه تا منی بازگشتن!
ودر باز گشتن به سوی کعبه,به سوی خدا,سه مرحله است.
پس اینجا,سخن از سه سرزمین نیست,عرفات ومشعر ومنی,سه مکان نیست,رمزاز سه مرحله است.آنچه مرا به کشف این راز کشاند این بود که دیدم در مکان این سه منزل هیچ نیست,هرچه هست در وقوف در این سه منزل است,
در این جا,نیت عمل نمی کنیم,نیت وقوف می کنیم!
پس اصل,سه مکان نیست,سه وقوف است!
از کجا بفهمیم که معنی این سه وقوف چیست؟
خدا,خود,این سه مرحله را نام برده است,
این ها است نام هایی که از آسمان فرود می آید!
(سایت اختصاصی فیش حج محمد/حج دکتر شریعتی)