پنجشنبه, 19 شهریور,1394 عرفات۱۰ بد وخوب ندارد,خدمت وخیانت در آن مطرح نیست,پاکی وناپاکی در آن, بی معنی است,علم است وعلم,همه جا وهمیشه,یکی است کافر یا مسلمان ,مردم یادشمن مردم,خائن یا خادم!این قیدها در شعور مطرح است.نیرویی که علم را به استخدام می آورد,جهت می بخشد,فجور می آفریند یا تقوی,صلح یا جنگ,عدالت یا ظلم...در یک نظام سرمایه داری,شناخت همان است که در یک نظام برابری,فیزیکدان های قربانی نازی,و روحانی خلیفه همان شناخت رااز دین ,که روحانی در بند خلیفه.آنچه این را جلاد می کند وآن را شهید,یکی را آزادیخواه و دیگری را جبار,این را پاک و دیگری را پلید,شناخت نیست ,شعور است.کدام علم؟ معنی ندارد, که علم یکی است.چگونه شناختی؟ بیجاست ,که شناخت,یک گونه بیش نیست.اما کدام شعور؟به این سوأل است که باید پاسخ گفت وحج پاسخ می گوید:-شعور حرام!آنچه در حریمی از عفت و تقوی وحرمت و طهارت,نگهبانی شده است,این است که در مرحله نخست,تنها عرفات بود,اما اینجا,تنها مشعر نیست,مشعرالحرام است.وعجیب است!وقوف مشعرالحرام,در شب است!و وقوف عرفات در روز بود!چرا؟عرفات مرحله آگاهی است,شناخت یک رابطه عینی است رابطه ذهن با واقعیت خارج(جهان ,برون ذات) چشم می خواهد وروشنایی اما شعور,مرحله خودآگاهی است,قدرت فهم است واین یک مسئله ذهنی,درون ذات.آن جا مرحله حس است و مشاهده عینی:نظر, واین جا مرحله فکر ,شهودذهنی:بصیرت...!(سایت اختصاصی فیش حج محمد/برگرفته از کتاب حج دکتز شریعتی) گالری نظرات برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید