بهترین مفسران قرآن، اهلبیت(ع) هستند
گروه فعالیتهای قرآنی ــ مدیرکل ارشاد خوزستان با بیان اینکه بهترین مفسران قرآن، اهلبیت(ع) هستند، افزود: هر چقدر بتوانیم روح و جان خود را صیقل دهیم فهم ما از قرآن کاملتر میشود، به همین دلیل فهم اهلبیت(ع) از قرآن فهم بالایی است.
از خوزستان، محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ضمن بازدید از نمایشگاه قرآن و عترت اهواز، در غرفه خبرگزاری قرآن حضور یافت و گفت: خلقت و آفرینش دارای مراتب وجودی است و این مرتبهای که ما در آن قرار داریم پایینترین مرتبه آفرینش است و بعد از این مرتبه ناسوتی و عالم زمینی مرتبهای نداریم و انسان با مرگ به مراتب بالای آفرینش رجعت میکند.
وی ادامه داد: قرآن کریم متعلق به مرتبه بسیار بالا و از آن خداوند است. برخی معتقدند قرآن کریم قدیم است و وجود حادث نیست و پیش از خلقت عالم ماده، قرآن بوده و با توجه به شرایط دوره پیامبر(ص) قرآن به مناسبتهای مختلف نازل شده است.
جوروند با بیان اینکه چون ما انسانهای ناسوتی هستیم قرآن به اندازه فهم و درایت ما نازل شده است، گفت: تنزیل به معنای تعلق داشتن قرآن به عالم معنا است که پس از آن برای فهم ما بر عالم زمینی نازل شده است. اگر ما از این مرتبه ناسوتی یک مرتبه بالاتر رویم فهممان از قرآن بالاتر میرود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: آیه ۵۹ سوره انعام میفرماید: «وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ و هيچ دانه اى در تاريكيهاى زمين و هيچ تر و خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت] است.» اما چون ما در مرتبه زمینی و پایین هستیم آن را نمیبینیم. هر چقدر بتوانیم روح و جان خود را صیقل دهیم فهم ما از قرآن کاملتر میشود، به همین دلیل فهم اهلبیت(ع) از قرآن فهم بالایی است چون خودشان در عوالم بسیار بالایی بودند و ارتباط بین قرآن و عترت در اینجاست و بهترین مفسران قرآن اهلبیت(ع) هستند.
وی افزود: هر چقدر ما به اهلبیت(ع) نزدیک شویم به قرآن نزدیک میشویم و هر چقدر که به قرآن نزدیکتر شویم به اهلبیت(ع) هم نزدیک میشویم، به همین دلیل حدیث ثقلین اینجا معنا پیدا میکند. بهترین شخصیتهایی که میتوانیم قرآن را از آنها بیاموزیم اهلبیت(ع) و افرادی مثل فقها و مراجع تقلید هستند، که در این مسیر قرار دارند.
جوروند با تأکید براینکه نباید به قرآن ساده نگاه کرد، ادامه داد: وقتی امام علی(ع) میفرماید که تمام آفرینش در نقطه باء «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» است، چگونه فهم امیرالمؤمنین(ع) از قرآن اینقدر عمیق و شگفتانگیز است؟ چون آنها دقیقاً قرآن را فهمیدهاند. «وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ» کسانی تأویل یعنی حقیقت قرآن را میفهمند که در قرآن راسخ باشند، یعنی علمشان مطلق باشد.