yektanet.com انتقاد آیتالله مرتضوی از حواله دادن مشکلات به دستهای پشتپرده
آیت الله مرتضوی استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: متاسفانه در ادبیات ما، برخلاف نهج البلاغه فقط از مسئولیت مردم یا پاسخگویی مسئولان میانی سخن گفته می شود، اما درباره حقوق مردم و پاسخگویی حاکم اصلی و صاحب قدرت کمتر گفته می شود. در حالی که آن علی بود که به تعبیر معاویه، مردم را در برابر حاکم پررو می کرد، تربیت علی، مردم را در برابر حاکم شجاع و تربیت اموی، مردم را ساکت می کند. اما اینکه حاکم بدون مشورت و طبق نظر و تشخیص خودش تصمیم بگیرد سیره علوی نیست.
وی با تاکید بر اینکه حکمران اسلامی، هر که میخواهد باشد، به اندازهای که قدرت دارد، پاسخگوست، افزود: در ولایت، چه ولایت معصوم، چه ولایت فقیه، باید نسبت اختیار و قدرت با پاسخگویی و مسئولیت برابر باشد. اگر کسی بگوید ولایت شرعی یعنی اختیار داشتن و حرفی از پاسخگویی به مردم نزند، این نه شرعی است نه اسلامی.
این استاد فقه مقصود از پاسخگویی را پاسخگویی در همین دنیا و در برابر مردم و همان کسانی که بر آنها حکومت میشود، توصیف کرد، نه «پاسخگویی در برابر خدا و روز قیامت»، چرا که پاسخگویی به خدا، تنها در جهان دیگر برای خود شخص مفید است.
مرتضوی ولایت مطلقه را ملازم با مسئولیت مطلقه دانست و تاکید کرد: به هر اندازهای که قلمرو اختیارات تعیین شود، قلمرو مسئولیت هم تعیین میشود. اگر کسی به ولایت مطلقه و فراقانونی و بالاتر از قانون اساسی قائل شد، باید به مسئولیت مطلقه و پاسخگو بودن مطلقه، یعنی پاسخگو بودن نسبت به همه اقدامات و عملکرد حکومت در برابر مردم هم ملتزم باشد. البته از نظر علمی، فراقانونی و بالاتر از قانون اساسی بودن ولایت فقیه مبنای علمی ندارد، چراکه به تعبیر شهید بهشتی، فراقانونی بودن یعنی دیکتاتوری و در قانون اساسی، حدود اختیارات نهادهای قانونی از جمله نهاد رهبری مشخص شده است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه به خطابه امام علی (ع) در کوران جنگ صفین اساره کرد و گفت: بر پایه منطق امیرمومنان در این خطبه، برای حاکم اسلامی اختیار و پاسخگویی باید متعادل و متلازم باشد. اما این که هنوز بعد از ۴۰ سال برخی مسئولان در مقام پاسخگویی، به دستهای پشت پرده حواله میدهند، فرار از پاسخگویی است. هرکس باید در مقابل اختیار و عملش پاسخگو باشد، وگرنه جامعه تباه خواهد شد.
به گفته مرتضوی، علی علیه السلام، در خطبه صفین، یعنی در میانه جنگ و حساسترین شرایط، بالاترین دفاع را از حقوق مردم و آزادی بیان و نقد حاکم توسط مردم میکند و در پاسخ به یکی از شیفتگانش که از او تعریف میکند میگوید: مانند جابران و ظالمان با من سخن نگویید.
وی ادامه داد: متاسفانه در ادبیات ما، برخلاف نهج البلاغه فقط از مسئولیت مردم یا پاسخگویی مسئولان میانی سخن گفته میشود، اما درباره حقوق مردم و پاسخگویی حاکم اصلی و صاحب قدرت کمتر گفته میشود. در حالی که آن علی بود که به تعبیر معاویه، مردم را در برابر حاکم پررو میکرد، تربیت علی، مردم را در برابر حاکم شجاع و تربیت اموی، مردم را ساکت میکند. اما اینکه حاکم بدون مشورت و طبق نظر و تشخیص خودش تصمیم بگیرد سیره علوی نیست.
مدیر دانشنامه امام خمینی (ره) اظهار کرد: علی از اطاعت مشروط از حکومت میگوید، یعنی وقتی حاکم تمام حقوق مردم را رعایت کرد، باید توقع اطاعت و حمایت از مردم داشته باشد، نه اینکه حاکم و کارگزارانش هرچه میخواهند بکنند و توقع داشته باشند مردم در هرشرایطی از آنها حمایت و اطاعت بکنند و برایشان بجنگند!
به گفته مرتضوی، اینکه در حکومتی تصمیمات اصلی پشت صحنه گرفته میشود نشان از عدم پاسخگویی حکومت دارد، یعنی تصمیم گیرندگان اصلی برای اینکه در مقابل مردم پاسخگو نباشند، تصمیم گیری را در غیاب مردم و افکار عمومی انجام میدهند.
این مدرس حوزه با اشاره به مواجهه امیر مومنان با خلیفه سوم گفت: علی (ع) خطاب به عثمان، که حضرت را به فتنه گری و اختلاف انگیزی متهم میکرد، فرمود:ای عثمان! مگر چقدر از عمرت باقی مانده؟ کی میخواهی بفهمی که مردم چه میخواهند؟ چقدر مردم اعتراض و شورش کنند که بفهمی باید نادانهایی را که بر مردم حاکم کردی کنار بگذاری؟ به خدا قسم اگر یکی از کارگزاران حکومت در دورترین نقطه ظلمی بکند، تو در گناه او شریکی؛ چون او را تو منصوب کردهای و پس از تخلفاتش هم عزلش نمیکنی.
وی افزود: عثمان پس از شنیدن انتقادات علی علیه السلام، قانع شد و همانجا به حضرت برای عزل و نصب اختیارات کامل داد. اما پس از پایان جلسه مروان حکم به عثمان گفت، اگر یک نفر را بخاطر نظر مردم عزل کنی، مردم پررو میشوند و عثمان را از اصلاح حکومت منصرف کرد و نتیجه آن شورش مردم و قتل عثمان شد. همین مروان وقتی به خلافت رسید، به او گفتند تو که علی و فضائلش را میدانی چرا به علی فحاشی میکنی؟ مروان گفت میدانم، اما قدرت ما وابسته به بدگویی علی است.
گفتنی است سلسله نشستهای «دین، عدالت و معیشت مردم» به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری کانون توحید و بنیاد اندیشه و احسان توحید تا ۲۲ ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۲ برپاست.