آیا خلیفه اوّل بر بدن مطهّر حضرت فاطمه (س) نماز خواند؟
حوزه/ هرساله در ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، رسانهها و شبکههای وابسته به وهابیت تکفیری تلاش میکنند روابط امیرالمؤمنین علی(ع) را با خلیفه اوّل، "حسنه" و "دوستانه" نشان دهند. آنان به دو روایت که ابنسعد در «الطبقات الکبری» نقل کرده، استناد میکنند.حوزه/ هرساله در ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، رسانهها و شبکههای وابسته به وهابیت تکفیری تلاش میکنند روابط امیرالمؤمنین علی(ع) را با خلیفه اوّل، "حسنه" و "دوستانه" نشان دهند. آنان به دو روایت که ابنسعد در «الطبقات الکبری» نقل کرده، استناد میکنند.
بررسی حدیث
«عبدالأعلی بن ابی المساور» و «شبابة بن سوار فزاری» که در سند آمدهاند، هر دو در منابع رجالی اهل سنت تضعیف شدهاند. همچنین مقصود از «ابراهیم» در سند این روایت، «ابراهیم نخعی» است که در سال۹۶ از دنیا رفته و اساساً امکان چنین نقلی را نداشته است. (تهذیبالکمال، مزی، ج۲، ص۲۴۰)؛ بنابراین سند این حدیث نیز هیچ اعتباری ندارد. با توجّه به اشکالات محتوایی حدیث اوّل، بطلان مضمون این روایت نیز روشن میگردد.
در نتیجه دو حدیثی که ابن سعد درباره نماز خواندن ابوبکر بر پیکر مطهّر حضرت زهرا سلام الله علیها نقل کرده، از منظر اهل سنت فاقد هرگونه اعتبار سندی است.
همچنین دلالت این دو حدیث با احادیث معتبر دیگر در صحیح بخاری و منابع دیگر در تضاد آشکار است. طبق احادیث صحیح اهل سنت، امیرالمؤمنین (ع) مطابق وصیت حضرت فاطمه (س)، ایشان را شبانه غسل و کفن و تجهیز نمود و خود بر پیکر ایشان نماز خواند در حالیکه خلیفه اول حضور نداشت. استناد رسانهها و شبکههای وهابیت تکفیری به دو حدیث مذکور و نشر آنها، از مصادیق دروغ پردازی است که به هدف انحراف افکار عمومی، و پنهانساختن واقعیات و مسلّمات تاریخی صورت میگیرد.