اسلام توصیه میکند زن از خانه بیرون نیاید
این که در نگاه اسلامی توصیه می شود زن از خانه بیرون نیاید، به معنای حبس خانم در خانه نیست، بلکه به معنای عدم ترک محل مسئولیت است.
وی اضافه کرد: با این نگاه، مسئله آنان در نگاه به انسان، محدود کردن ظلم و نه برقرار کردن عدل است، به بیان دیگر از آن جا که به شرارت انسان معتقدند، لذا بحث می کنند که چگونه می توان شر و ظلم انسان ها را به حداقل رساند.
اراکی سپس به تبیین نگاه تمدن اسلامی به مفهوم انسان پرداخت و اظهار کرد: انسان در نگاه اسلام، خلیفه خدا بر روی زمین است که سرشت او بر عدالت و نه بر ظلم نهادینه شده، اما گاهی ظلم از بُرون بر انسان تحمیل می شود.
وی افزود: اکنون باید گفت نخستین محیطی که انسان عادل در آن رُشد می کند، محیط خانه و سپس خانواده پاک است، به بیان دیگر لازم است تا قبل از مفهوم خانواده، به مفهوم مسکن، بیت و خانه و اهمیت آن توجه داشت و آن را تبیین کرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه به بیان برخی روایات توجه داد و افزود: در برخی روایات ما، از ازدواج به «ما بُنی فی الاسلام بیت افضلُ مِن النّکاح» تعبیر شده، به این معنا که ازدواج ساختن نهاد خانه است.
وی اضافه کرد: خانه در نگاه غربیان، خوابگاه است، اما همین خانه در نگاه اسلام، یک نهاد و محل رشد و پرورش انسانیت و آرامش تعریف می شود و خانواده نیز در درون همین خانه شکل می گیرد.
رییس هیأت امنای اتحادیه جهانی زنان مسلمان در ادامه عنوان کرد: در نگاه اسلامی و بر پایه تقسیم کار، مسئول درون خانه یا همان ربّه البیت، خانم خانه و مسئول برون خانه، مرد است.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این که می گویند مسجد زن، خانه اش است یا توصیه می شود زن از خانه بیرون نیاید، به معنای حبس خانم در خانه نیست، بلکه به معنای عدم ترک محل مسئولیت است.
اراکی سپس به تفاوت نگاه تمدن اسلامی و تمدن غربی به ازدواج توجه داد و تصریح کرد: ازدواج در تمدن غربی، زندگی کردن دو نفر با خواسته های متفاوت و با یکدیگر است، اما نگاه اسلام این است که دو نفر می خواهند در یک محیط و مسکن آرام، تبدیل به یک شخصیت واحد شوند.
وی با تأکید بر این که در اسلام، مردسالاری وجود ندارد اظهار کرد: در نگاه اسلام، تعبیر «جعل بینکم موده و رحمه» در خانواده و همچنین خدمتگزاری زن و شوهر و فرزندان مطرح است، به بیان دیگر زن و شوهر در نگاه اسلام هر دو فدای همدیگر می شوند و این اتحاد شخصیتی به همه اعضای خانواده نیز منتقل می شود، ضمن آن که زن و شوهر می توانند بر اساس وحدت شخصیت در آخرت هم به یکدیگر ملحق شوند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر این اساس، خانواده اسلامی و اصیل بر مبنای یک بافت واحد شکل می گیرد و آن گاه، همراهی و همکاری در بین اعضای خانواده نیز دیده می شود.