انتشار نوشتههای پژوهشگری که با داعشیها همسفره شد
از فرانکفورت تا رقه
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «از فرانکفورت تا رقه» مصاحبههایهادی معصومی زارع با اعضای القاعده و داعش به زودی از سوی انتشارات خط مقدم منتشر میشود.
بر اساس این گزارش، این کتاب دربردارنده دهها مصاحبه با جهادگرایان سلفی و خانوادههای آنان است که نویسنده برای دستیابی به هر یک از آنها، سختیها و ناملایمات زیادی را به جان خریده و کجاها که سرک نکشیده است؛ برای برخی حتی تا دم مرگ؛ تا آغوش انتحاریها و قناصهها؛ آن هم در کشوری که در بوق و کرنا کردهاند تیول ایران است.
پژوهشگر در تمام این مصاحبهها، محورهای مختلفی در حوزه مطالعات جهادگرایی سلفی و برخی تحولات جامعه شناختی عراق را مدنظر داشته و از طریق دیالوگ با مصاحبهشوندگان کوشیده از لابهلای گفتههای آنان، برای آنها پاسخی بیابد.
نویسنده این اثر کوشیده است به موازات مطالعات کتابخانهای و کاوش در تولیدات مکتوب، دیداری و شنیداری جهادگرایان سلفی، پا به عرصه کارزار گذارد و تلاش کند دریافتی مستقیم و دستاول از این جنبشها به دست آورد.
برای نگارنده این اثر مهم بوده بداند که زندگی فردی و تشکیلاتی یک عضو داعش چه رنگ و بویی دارد. آیا او از ابتدا اینگونه بوده یا بهتدریج تغییر کرده یا ناگهان. آیا برای باور و ایمان میجنگد، یا پول و قدرت، یا شور و حماسه و هیجان؟
معصومی زارع، گاه برای ایجاد احساس همدلی، چند روز و شب را با برخی از متهمان در زندانهای عراق زندگی کرده و با آنها همصحبت و همسفره شده و در کنارشان سر بر بالین گذاشته است؛ گونهای از مشارکت غیرمستقیم در طبقه پژوهشهای کیفی!
هادی معصومی زارع، پژوهشگر مطالعات خاورمیانه است که حضور میدانی فعالی در بحرانهای چند سال اخیر در کشورهای عراق، سوریه و لبنان داشته و کوشیده تا از فراخور مشاهده و مشارکت مستقیم در تحولات این دو کشور به درک صواب از آن نزدیکتر شود.
حاصل این سفرها تاکنون چند کتاب، گزارش و مقاله همچون کتاب روایت جذب (علل و اسباب گرایش به جنبشهای جهادگران سلفی)، کتاب جنبشهای فروملی؛ از واگرایی تا همگرایی (بررسی تجربه حیات مشترک امل و حزب الله لبنان)، کتاب جهانبینی جغرافیایی سلفیت جهادی و نظم ژئوپلیتیک آسیای غربی؛ گزارش راهبردی چکش موازنه در برسازی نظم سیاسی سوریه، گزارش راهبردی الزامات و سازکارهای همگرایی اسلام گرایان و جامعه علویان ترکیه و گزارش راهبردی از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری بوده است.