تبدیل دفاع مقدس به نوستالژی خطرناک است
هماکنون دوران دفاع مقدس تبدیل به نوستالژی شده و این امر خطرناک است، چون ما را در گذشته نگه میدارد.
من جبهه را نماد مهدویت میدانم و معتقدم هنرمندان بهدلیل فاصله معرفتی بهره چندانی از آن نبردهاند. هماکنون دوران دفاع مقدس تبدیل به نوستالژی شده و این امر خطرناک است، چون ما را در گذشته نگه میدارد. ما مردمی هستیم که خداوند برای آینده و رفتن بهسوی ظهور مقدر کرده است. هر چیز که ما را در حال و گذشته نگه دارد، جفا به برنامه خدا به حساب میآید. مناسبت هایی، چون آزادسازی خرمشهر باید بهگونهای برگزار شوند که ثمرهشان رفتن بهسوی ظهور و نه ذکر خاطرات و مرور گذشته باشد.»
قدیریان که به تازگی اثری در خصوص خرمشهر خلق کرده، در آستانه رونمایی از این اثر گفت: «کار روی تابلویی که با موضوع خرمشهر کشیدم برای من بسیار لذتبخش بود، زیرا بهتصویر کشیدن آن فرصت خوبی برای مرور خاطرات شکلگرفته در حالوهوای بسیار نورانی دفاع مقدس به حساب میآمد. من قبل و بعد از فتح خرمشهر بهدفعات به آنجا میرفتم و حسرت از دست دادن خرمشهر را بهخوبی حس کردم و بهیاد میآورم. آن زمان که کنار رودخانه ایستاده بودیم و به قسمتهایی از خرمشهر که به دست دشمن افتاده بود نگاه میکردیم، آرزو داشتیم که شهر مذکور از دست دشمن آزاد شود.»
این هنرمند افزود: «وقتی امام خمینی (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، خاصیتی به فتح این شهر الحاق شد که بهبهانه آن میتوان راجع به ابعاد معرفتی جنگ صحبت کرد. ما وقتی به جمله خرمشهر را خدا آزاد کرد عمیق میشویم، میتوانیم با توجه به عمق معرفتیمان چندین نکته را از آن استخراج کنیم؛ یک نکته این است که نگاه خداوند به انقلاب اسلامی و مسیر سختی بود که این انقلاب طی کرد.»
قدیریان تأکید کرد: «واقعیت امر این است که ما هنرمندان با استفاده از قالبهای مختلف هنری به هیچ عنوان نتوانستیم به واقعیتها و نورانیت دفاع مقدس ادای دین کنیم، زیرا درک درستی از اتفاقات رخداده در آن روزها نداریم و فضای حاکم بر آن دوران بهقدری نورانی و لطیف بود که سخت است هنرمند بتواند آن را بازتاب بدهد. در اینجا باید بگویم کسانی که فضای حاکم بر دوران دفاع مقدس را درک کردهاند تا حدودی میتوانند متوجه شوند که ما در نور زندگی کردیم و آثاری که در آن زمان خلق شدند، چه بخواهیم و چه نخواهیم، متأثر از نور بودند.»