آیتالله جوادی آملی: خانه رودها را خراب کردیم گرفتار سیل شدیم
گروه سیاست و اقتصاد ــ مفسر قرآن کریم و مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: ما خانه رود را خراب کردیم و رود هم خانههای ما را خراب کرد؛ کسی که عمدا و یا با بررسیهای نابجا خانه رود را خراب میکند نباید غیر از این انتظار داشته باشد.
آیتالله جوادی آملی امروز ۱۹ فروردین در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه همان طور که نماز عمود دین و بازدارنده از فحشاء و منکر است قرآن هم این خاصیت را دارد بیان کرد: قرآن کریم در سوره اسراء از تعبیر «قرآن الفجر» یعنی قرآن صبح برای نماز بهره برده تا نشان دهد که نماز، قرآن ممثل است بنابراین به پیامبر هم فرمود اگر میخواهی قرآن را درک کنی باید اهل تهجد و نماز شب باشی.
وی با بیان اینکه بار سنگین قرآن را نماز شب و عبادات ویژه میتواند برای پیامبر(ص) قابل تحمل کند؛ افزود: این ثقل ممدوح است که در برابر آن ثقل مذموم یعنی سنگینی گناه قرار دارد زیرا گناه و اختلاس و رشوهخواری و ... بار سنگین و وزر بر دوش انسان تحمیل میکند و کسانی که مبتلا به آن هستند ثقل مذموم و مبغوضی دارند و نماز درمان رهایی از آن است.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: با ابزار و فهمهای عادی و بشری نمیتوان حرف الهی را تحمل و درک کرد؛ لذا نماز پیامبرگونه میخواهد تا حقیقت قرآن قابل درک باشد بنابراین اگر گفتند که نماز تنهی عن الفحشاء است قرآن هم تنهی عن الفحشاء است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه حقیقت قرآن اگر بر کوه نازل شود آن را خرد میکند ولی همین حقیقت بر انسان کامل نازل شد تصریح کرد: درک ما از قرآن در حد لفظ و علم قابل فهم است ولی آن حقیقت برای ما قابل درک نیست ولی پیامبر مامور بود این حقیقت را تحمل کند و این تحمل بدون نماز شب ممکن نیست.
این مفسر قرآن با بیان اینکه به تعبیر قرآن، غیبت و بردن آبروی مردم مانند خوردن گوشت برادر مرده است افزود: در روایتی که غزالی در محجه آورده که روزی افرادی در حالی که روزه بودند نزد معصوم(ع) غیبت کردند و ایشان به آنان گفت که روزه خود را باطل کردید زیرا گوشت مردار خوردید و بعد به دستور ایشان قی کردند و دیدند که گوشت مردار خوردهاند؛ معصوم(ع) حقیقت غیبت را میبیند ولی برای ما لفظ آن قابل درک است و سنخ قرآن نیز از این سنخ است.
وی با بیان اینکه غیبت غیر از نصیحت و آبروبردن است افزود: ما آبروریزی را مصداق نصیحت ائمه مسلمین میدانیم در حالی که نصیحت ائمه مسلمین، نقد و سخنرانی نیست بلکه جامه بافتن و آبروی دیگری را حفظ کردن است و درک حقائق این مسائل نیازمند عبادت شب و سحر و مناجات در دل شب است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه اسم اعظم بعد از الله، الرحمان است ادامه داد: مهندسی عالم به دست الرحمان است؛ چیزی به نام غضب در عالم نیست و اگر جهنمی هست نشانه عدل خدا است زیرا اگر استکبار و صهیونیست ها را جهنم نسوزاند از عدالت الهی دور خواهد بود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه خداوند رحمت للعالمین است و پیامبر هم این صفت را دارد اظهارکرد: معاذالله این دو در عرض یکدیگر نیست بلکه در طول هم است و پیامبر آئینه منعکسکننده رحمت للعالمینی خداوند است به همین دلیل قرآن کریم برای همه بشر و عالمین برنامه و دستور و حقوق دارد.
این مفسر گفت: خدا خطاب به پیامبر(ص) فرمود تو اگر بخواهی خلیفه من باشی و محیط بینالمللی و منطقه ای و درون اسلامی را اداره کنی باید بدانی که من با رحمانیت عالم را اداره میکنم و تو هم باید با مهربانی مردم را به دین جلب کنی.
این مرجع تقلید همچنین با اشاره به سیل اخیر افزود: ما خانه رود را خراب کردیم و رود هم خانههای ما را خراب کرد؛ کسی که عمدا و یا با بررسیهای نابجا خانه رود را خراب میکند نباید غیر از این انتظار داشته باشد؛ حداقل باید صد متر حریم برای رودخانه بگذارند ولی بی محابا کنار آن پارک و خانه و ... ساختند و این گرفتاری ایجاد شد.
وی تاکید کرد: مگر به ما نگفتهاند که احدی حق ندارد حریم رودخانه را بهم بزند ولی این کار شد و به این حوادث مبتلا شدیم؛ بنابراین اگر ما خانه کسی را خراب کردیم توقع نداشته باشیم تا خانه ما محفوظ باشد.